Teomachia „Mity Cthulhu” – recenzja

teomachia-pudelkoMity Cthulhu to niedawno wydany dodatek do gry Teomachia wydawnictwa Fabryka Gier Historycznych. Na portalu Wspieram.to kampania została ufundowana przez 604 osoby w 565%, dzięki czemu udało się odblokować wszystkie cele, a co za tym idzie także spore rozszerzenie do podstawowej gry.

CthulhuSzczerze powiedziawszy gdy postanowiliśmy wesprzeć projekt było to głównie ze względu na obecność Cthulhu i innych przedwiecznych. Jednak w miarę postępu kampanii coraz bardziej cieszyliśmy się na pozostałe dodatki. Trochę czasu minęło, ale w końcu dostaliśmy przesyłkę od FGH a wraz z nią całą Teomachię ze wszystkimi odblokowanymi celami. Pierwsze wrażenia były bardzo pozytywne: piękne grafiki, mnóstwo bóstw, sporo kart i żetonów. To było nasze pierwsze spotkanie z Teomachią, więc chwilkę nam zajęto ogarnięcie się z dwoma instrukcjami, jakie znaleźliśmy w zestawie.

Pierwsze starcie odbyło się w wersji podstawowej. Od razu gra skojarzyła się nam z pokerem, gdyż i tu w trakcie rozgrywki wykłada się część kart zakrytych i podnosi stawki lub pasuje. Z tą różnicą, że zamiast na pieniądze tu gra się na czcicieli. Bóstwo, które utraci wszystkich wyznawców przegrywa. Na początku każdej gry gracze budują nową talię modlitw, dzięki czemu żadna rozgrywka nie jest dokładnie taka sama. Co prawda część z nich się powtarza przez co jeśli się często gra, gra traci odrobinę na różnorodności. Na szczęście pomagają w tym bóstwa, które się także losuje, tak więc nie da się ciągle grać tą samą postacią.

karty modlitw

Sama rozgrywka podstawowa przebiega bardzo sprawnie. Rozpoczynamy od zbudowania talii startowych i wyłożenia wspólnych kart na stół. Następnie przychodzi czas na 3 rundy licytacji, w czasie których możemy też zagrywać odpowiednie karty. Później przystępujemy do walki. karty żywiołówKażdy z graczy w oparciu o to co ma na ręku i w puli kart wspólnych atakuje przeciwnika. Wygrywa ten, kto na koniec tej części ma wyłożone więcej punktów siły (karty ataku plus czciciele ze stawki). Zwycięzca dostaje w nagrodę nowego czciciela oraz pierwszeństwo w zakupie nowej karty modiltw. Przegrany musi niestety zwrócić do wspólnej puli całą swoją stawkę z tej rozgrywki.

Rozgrywka pełna różni się przede wszystkim obecnością bogów oraz dodatkową fazą: mitów. Pojawia się ona na koniec każdej rundy. Gracze mogą wtedy zakupić jedną kartę mitu ze swojej talii. Bywają one bardzo przydatne, jednak ich zakup nie jest taki prosty. Kupić je można tylko za żetony cudu, które z kolei zdobywamy jedynie wykonując żądania swojego bóstwa.

W ramach odblokowanych w czasie kompani dodatków możemy też zgrać z talią nagród. Pozwala ona zwycięzcy w danej rundzie otrzymać nagrodę z karty zamiast czciciela z banku. A bonusy bywają tu bardzo różne, więc gra staję się od razu odrobinę bardziej zacięta. Drugim dodatkiem do gry są karty proroków i kapłanów. Używa się ich w połączeniu ze specjalnymi żetonami. Gracz może kontrolować jedynie specjalnych proroków lub kapłanów związanych z mitologią, którą „wybrał” na początku gry. Każda z tych postaci oczywiście też pozwala zyskać dodatkowe bonusy.

 

Mity Cthulhu umożliwiają także rozgrywkę w więcej niż 2 osoby, jednak nie udało nam się jeszcze tego wypróbować. Jak dla nas najważniejsza była opcja dla dwóch graczy i ta się idealnie sprawdza. Gra nie jest w żadnym wypadku nudna, ani przewidywalna. W ciągu kilku pierwszych dni rozegraliśmy około 10 partii i wszystkie były równie ekscytujące. Nie możemy się już doczekać aż przetestujemy Teomachię w większym gronie. A póki co jedyne co możemy zrobić to polecić ten dodatek jak tylko trafi do ogólnej sprzedaży.

 


 

Liczba graczy: 2-8 osób
Wiek: od 10 lat
Czas gry: 30-80 minut
Cena podstawki: od 50 zł
Ilość rozegranych partii: 10+
 
Plusy:

  • Ciekawa mechanika
  • Klimatyczne grafiki
  • Możliwość wzbogacenia rozgrywki o dodatkowe elementy
  • Duży wybór bóstw
  • Interesująca tematyka

Minusy: 

  • Duże problemy z kupieniem gdziekolwiek pierwszego dodatku: Mitologii słowiańskiej
  • Dwie instrukcje dublują część informacji i nie do końca jasno zaznaczają zmiany w zasadach
  • Brak nazw mitologii na kartach

OCENA: 7/10

Advertisements

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s