Horror w Arkham: Klątwa Czarnego Faraona – recenzja

bb42bb9ad364832087a2cf04df867829Do Arkham zawitała właśnie wystawa muzealna „Dziedzictwo faraonów”. Tak długo jak przebywa w mieście dziwne wydarzenia będą się ujawniać co krok. Do rąk badaczy trafią przedziwne starożytne artefakty, a na ulicach pojawią się kultyści i nadprzyrodzone zjawiska. Chaos spowoduje, że bramy do Innych Światów będą się otwierały w najróżniejszych miejscach, a Przedwieczny będzie się niecierpliwie wił w swym śnie.

Klątwa Czarnego Faraona to pierwsze wydane rozszerzenie do gry Horror w Arkham. W oryginale FFG wypuściło je na rynek w 2006 roku. W Polsce pojawiło się dopiero 4 lata później za sprawą Galakty. Jest to tak zwany mały dodatek, czyli posiada w pudełku jedynie nowe karty. Jednak to wcale nie oznacza, że nie ma w nim nic ciekawego.

W środku znajdziemy znane już nam rodzaje kart: Zaklęć, Sprzymierzeńców, Obszarów, Bram i Mitów. Wszystkie odnoszą się do nowej historii związanej z wystawą w Arkham. Gra daje nam możliwość zagrania w wariant objazdowej wystawy, gdzie korzystać będziemy tylko z nowych kart. Pozwala to w szybki i emocjonujący sposób zapoznać się ze zdarzeniami jakie wstrząsnęły miasteczkiem. Jest także i drugi wariant: stałej wystawy. W nim mieszamy wszystkie karty ze sobą, więc te z dodatku pojawiają się tylko raz na jakiś czas. Jeśli decydujemy się grać z opcją drugą (co jest chyba dość wygodne przy późniejszych rozkładaniach) to musimy się przygotować na kilka nowych stosów talii, gdyż Klątwa Czarnego Faraona dodaje też kilka nowości.

W związku z tym iż historia dodatku Przedmioty muzealnedotyczy wystawy związanej z faraonami dostaliśmy nowy typ kart: przedmioty muzealne. Działają one podobnie do unikatowych z tą różnicą, że będzie je można zdobyć jedynie poprzez rozpatrywanie spotkań z obszarów. Są bezcenne więc żaden sklep nie będzie ich sprzedawał.

zakaz wstępuW trakcie gry pojawia się też możliwość rozgniewania ludzi u władzy przez co badacz może dostać kartę zakazu wstępu do obszarów danej dzielnicy. Jest oczywiście kilka sposób by obejść ten zakaz, ale nie będę spoilerować. Poza tym można też natrafić na karty Korzyści i Utrapień. Dzięki nim w określonej na karcie sytuacji przydarzy nam się dobra lub zła rzecz. Korzyści i utrapieniaDo dyspozycji będziemy mieć po 4 karty każdego rodzaju. Karty Korzyści (Pomazaniec, Prywatny detektyw, Medium i Wizje) mają niebieskie ramki podobnie jak karty Błogosławieństw z podstawki. Zaś Utrapienia (Udręczony, Miejscowy przewodnik, Naznaczony i Poszukiwany) mają ramki czerwone tak samo jak Przekleństwa.

Grając możemy spotkać się z jeszcze jedną małą nowością – na niektórych kartach pojawia się termin: zaskoczenie. Odnosi się on do walki między Badaczem a Potworem. Kiedy potwór zaskoczy Badacza, ten nie będzie mógł go uniknąć i w związku z tym będzie zmuszony z nim walczyć.

Fantasy Flight Games wydało drugą wersję Klątwy Czarnego Faraona, w której poza kartami z pierwszego pudełka znajdziemy też arkusz Herolda: Czarnego Faraona oraz 10 nowych żetonów związanych z historią wystawy muzealnej.

Zawartość pudełka:

  • 76 kart Badaczy:
          – 22 Przedmioty muzealne
          – 21 Zaklęć
          – 7 Sprzymierzeńców
          – 26 kart Specjalnych (18 kart Zakazu wstępu, 4 Korzyści, 4 Utrapienia)
  • 90 kart Przedwiecznych:
          – 45 kart Obszarów
          – 27 kart Bram
          – 18 kart Mitów
Liczba graczy: 1-8 osób
Wiek: od 14 lat
Czas gry: 60-270 minut
Cena: od 75 zł
Ilość rozegranych partii: 15+
 
Plusy:
  • Klimat rodem z opowiadań Lovecrafta
  • Dodatkowa historia związana z dodatkiem
  • Nowe rodzaje kart

Minusy:

  • Brak w Polsce drugiego wydania tego dodatku

 

OCENA: 8/10

Advertisements

Jedna uwaga do wpisu “Horror w Arkham: Klątwa Czarnego Faraona – recenzja

  1. Pingback: Level #4 complete (28.12.2015 – 10.01.2016) | Level Up Strefa

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s