Horror w Arkham: Koszmar z Dunwich – recenzja

S01585-BOX-PO.inddTuż za Arkham, raptem kilka mil dalej, znajduje się małe miasteczko Dunwich. Na pozór jest to spokojne miejsce pośród lasów, otoczone pasmem wzgórz z charakterystycznymi kamiennymi kręgami, ale tak naprawdę groza kryje się tam w każdym zakamarku. Miejscowi z całego serca nie ufają obcym, ale tylko pomoc obcych może ich ocalić przed Koszmarem, który obudził się na farmie Whateleyów…

Koszmar z Dunwich to drugie rozszerzenie jakie zostało wydane do gry Horror w Arkham, a pierwsze tak zwane duże. To z kolei oznacza, że poza nowymi zestawami kart do naszej kolekcji dołączy też dodatkowa plansza, nieznani jeszcze badacze oraz kilku mało przyjemnych przedwiecznych. Na rynku amerykańskim pojawiło się już w 2006 (wznowione w 2011), zaś na polskim dopiero w 2012 roku. W tej chwili niestety chyba najciężej dostępny dodatek do kupienia.

W pudełku znajdziemy w sumie ponad 400 elementów, dzięki którym wzbogacimy rozgrywkę z Przedwiecznymi. planszaNajbardziej rzucającą się w oczy nowością jest oczywiście plansza z miejscowością Dunwich, a na niej trzy dzielnice, dwa nowe Inne Światy, trzy worteksy oraz tor Koszmaru z Dunwich. Możemy zajrzeć na farmę Whateley’ów, czy też spojrzeć na okolicę ze szczytu Sentinent Hill. Aby dostać się do tej miejscowości wystarczy złapać pociąg na Dworcu w Arkham i wysiąść na stacji Most nad Biskupim Potokiem.

Następnie w pudełku znajdziemy 8 nowych badaczy oraz 4 Przedwiecznych, których będziemy próbowali powstrzymać przepostacie i przedwiecznid przebudzeniem. Pomogą nam w tym świeże karty przedmiotów powszechnych, unikatowych, zaklęć, umiejętności, sprzymierzeńców oraz nieznane jeszcze karty specjalne: Bilety na Pociąg, Członkostwo w Gangu Sheldona (ale nie tego z Teorii Wielkiego Podrywu ;)) i Stany. Te ostatnie możemy zdobyć jedynie w określonych lokalizacjach. Jeśli chodzi o Przedwiecznych to do Dunwich przybywa Abhoth, Glaaki, Shudde M’ell oraz Tsathoggua. Każdy z nich przynosi ze sobą śmierć, zniszczenie, niepokój, a nawet dodatkowych mrocznych służących, przez co walka z nimi będzie wyjątkowo wymagająca. Oczywiście pojawi się także sławny Koszmar z Dunwich.

Wiele lat temu czarownik Whateley, potężny czarnoksiężnik żyjący w Dunwich, zawarł pakt z Yog-Sothothem – wtedy stworzono Koszmar z Dunwich. Przez cały ten czas Koszmar czaił się w Dunwich, czekając na czas, kiedy mógłby powstać i zniszczyć miasteczko. Ta chwila już prawie nadeszła.

Jest on reprezentowany przez żeton i kartę,koszmar na której znajduje się większość jego statystyk. Niestety pokonanie go nie sprawia, że znika ona na zawsze z ziemi. Gdy tylko tor Koszmaru się znów zapełni ponownie przyjdzie nam stoczyć walkę z tym potworem.

Przeszkadzać albo pomagać w grze będą nam także karty Ran i Szaleństwa. Gdy badacz straci ranycałe swoje zdrowie lub poczytalność może zamiast odrzucać przedmioty wziąć daną kartę (Rany lub Szaleństwa) i odnowić swoje utracone statystyki do maksymalnego poziomu. Niestety o ile początkowy efekt jest pozytywny to później już tak fajnie nie jest, gdyż te specjalne karty wywołują u badaczy negatywne efekty. A samych kart jest się niezwykle ciężko pozbyć.

Z pozostałych drobnych nowości pojawiły się także karty zadań i misji (które odpowiednio możemy znaleźć w przedmiotach powszechnych i unikatowych), broń nie wymagająca dłoni, rozrywające bramy (Znak Starszych Bogów już nie uchroni naszych pieczęci do Innych Światów) potwory lęgowe oraz nowy ruch: drapieżcy.

Dodatek został tak zaprojektowany by od razu po wtasowaniu nowych kart do odpowiednich talii zacząć sprawną rozgrywkę bez sięgania do instrukcji co pięć minut. Wszystko zostało wykonane równie dobrze jak w wersji podstawowej. Nie ma żadnych elementów, które by się jakoś odróżniały. Nie pozostaje więc nic innego jak przeżyć kolejną mrożącą krew w żyłach przygodę by uratować niczego nieświadomy świat.

Zawartość pudełka:

  • 1 Instrukcja
  • 1 plansza
  • 8 kart postaci Badaczy
  • 8 znaczników Badaczy
  • 8 plastikowych podstawek pod znaczniki Badaczy
  • 152 karty Badaczy
  • 4 arkusze Przedwiecznych
  • 180 kart Przedwiecznych
  • 28 żetonów potworów
  • 3 znaczniki Koszmaru z Dunwich
  • 4 znaczniki Bram
  • 7 znaczników Gruzów

 

Liczba graczy: 1-8 osób
Wiek: od 14 lat
Czas gry: 60-270 minut
Cena: od 150 zł
Ilość rozegranych partii: 10+
 
Plusy:
  • Klimat z opowiadań Lovecrafta
  • Dodatkowa plansza
  • Nowe rodzaje kart
  • Coraz bardziej skomplikowana rozgrywka

Minusy:

  • Chwilowo brak w Polsce możliwości kupienia
  • Z podstawką zajmuje sporo miejsca

 

OCENA: 8/10

Advertisements

Jedna uwaga do wpisu “Horror w Arkham: Koszmar z Dunwich – recenzja

  1. Pingback: Level #4 complete (28.12.2015 – 10.01.2016) | Level Up Strefa

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s