Horror w Arkham: Król w Żółci – recenzja

kwz_mediumMieszkańcy Arkham nie mają czasu by się nudzić. Ledwie otrząsnęli się po wydarzeniach związanych z wystawą muzealną a do miasta zawitała trupa teatralna z przedstawieniem „Król w Żółci”. Jej śladem podążają także malujący niemożliwe rzeczy artyści, pisarze śniący o czarnych gwiazdach oraz szaleńcy, których jedynym celem jest pogrążenie ludzkości w mroku. Każdy mieszkaniec Arkham, który miał w jakiś sposób styczność z wystawianą sztuką zaczyna dziwnie się zachowywać. Szaleństwo, nad którym władze sprawuje Król w Żółci zaczyna powoli zbierać swe żniwo.

Król w Żółci to kolejny tzw. mały dodatek do gry Horror w Arkham. Oryginalnie został wydany w 2007 roku, ale w Polsce ukazał się dopiero w 2012. Poza wprowadzeniem nowych kart i mechanik dodaje także świeżą historię, która idealnie wpisuje się w klimat miasteczka.

Dodatek daje nam dwa warianty gry:

  • przedstawienia objazdowego, w którym gramy praktycznie tylko z nowymi kartami, dzięki czemu bardzo wnikliwie jest nam dane poznać historię sztuki i jej wpływu na mieszkańców. Często skutkuje to bardzo szybkim wzrostem paniki i przebudzeniem Przedwiecznego. Nowa historia wpływa negatywnie nie tylko na umysły mieszkańców Arkham, ale i także graczy, co tylko jeszcze mocniej zachęca do dalszej gry.
  • przedstawienia stałego, gdzie karty z dodatku wtasowujemy do pozostałych talii i tylko czasem w czasie rozgrywki natrafiamy na historię związaną ze sztuką Król w Żółci. W połączeniu z pozostałymi dodatkami do gry daje nam to coraz ciekawszy obraz tego co się wydarzyło w Arkham i czemu się to źle skończyło.

herold

obłąkańcyDodatkowo w grze możemy umieścić arkusz Herolda, który znajdziemy w pudełku. Oczywiście jest to sam Król w Żółci. Wprowadza on kilka nowych zasad do rozgrywki. Między innymi w momencie wzrostu paniki możemy na tor paniki położyć żeton Żółtego Znaku i wylosować jednego z mieszkańców, który z powodu sztuki utracił zmysły. Obłąkańcy (nowy rodzaj kart) wywierają żetonyszczególny wpływ na rozgrywkę i niestety nie można już się ich pozbyć. Z jednym z oszalałych związane są też nowe żetony potworów „Zamieszki”, które w momencie wejścia do gry tej postaci są umieszczane na planszy. Są one traktowane odrobinę inaczej od zwykłych potworów, np. nie wlicza się ich do limitu potworów, ani nie mogą być trofeami.

Nowością są też karty Aktów. Jest ich tylko trzy, ale to nic, bo gdy zostanie w końcu wylosowana ostatnia, gra się kończy przegraną badaczy ponieważ miasteczko ogarnia totalne szaleństwo. Akty w kolejności numerycznej aktywują się gdy z talii Mitów zostanie wylosowana jedna z sześciu kart: „Rozpoczyna się nowy akt!”. Oczywiście rozpoczęcie kolejnego aktu można odwieść w czasie, ale wymaga to sporego poświęcenia.

W sumie dodatek Król w Żółci dodaje 166 nowych kart, z czego spora część to karty Obszarów, Bram, Mitów, Przedmiotów i Zaklęć. W zdecydowanej większości odnoszą się one bezpośrednio do sytuacji związanej z wystawianą w mieście sztuką.

Gra zdecydowanie weszła dzięki temu rozszerzeniu na nowy poziom. Rozgrywka stała się trudniejsza i jeszcze ciężej jest teraz zaplanować porządną strategię. Gdzie dla niektórych może to być minusem, dla nas okazało się strzałem w dziesiątkę. Im trudniejsza rozgrywka tym więcej frajdy nam sprawia. A te kilka partii, które rozegraliśmy w wariancie przedstawienia objazdowego było naprawdę emocjonujących.

„Tam bezbolesna śmierć oczekuje tych którzy nie mogą znieść dłużej smutków tego życia. Jeśli kto śmierci pragnie niechaj tam jej szuka.”
Robert W. Chambers, The King in Yellow

Zawartość pudełka:

  • 1 arkusz Herolda
  • 10 żetonów Żółtego Znaku
  • 3 żetony potworów „Zamieszki”
  • 90 nowych kart Przedwiecznych:
    • 36 kart obszarów Arkham
    • 24 karty Bram
    • 27 kart Mitów
    • 3 karty Aktów
  • 76 nowych kart Badaczy:
    • 19 Przedmiotów Powszechnych
    • 22 Przedmioty Unikatowe
    • 15 Zaklęć
    • 13 Obłąkańców
    • 7 Magicznych Efektów

 

Liczba graczy: 1-8 osób
Wiek: od 14 lat
Czas gry: 60-270 minut
Cena: od 70 zł
Ilość rozegranych partii: 9+
 
Plusy:
  • Karty Obłąkańców
  • Nowy Herold
  • Nowe karty
  • Historia przedstawienia „Król w Żółci”, które może być samodzielną rozgrywką oraz częścią historii Arkham
  • Trudniejsze rozgrywki

Minusy:

  • Brak

 

OCENA: 10/10

Dodaj komentarz