Horror w Arkham: Mgły nad Kingsport – recenzja

kingsport-67611-800x0Kingsport – niewielkie miasteczko w okolicy Arkham. To właśnie w nim bariera oddzielająca Inne Światy od naszego jest najcieńsza. Do tej pory senne, mgliste miasteczko teraz zaczyna się powoli rozpadać. Pojawiają się szczeliny rozrywające rzeczywistość, tak silnie, że jest to odczuwalne aż w Arkham. Na szczęście jednak mieszkańcu Kingsport mają swoich tajemniczych strażników, którzy nie pozwolą na katastrofę. A w połączeniu z siłami badaczy może uda się odegnać nawet budzącego się Przedwiecznego.

„Rankiem, u brzegu strasznych klifów za Kingsport, z morza podnosi się poranna mgła. Biała i eteryczna wyłania się z głębi oceanu na spotkanie swych braci – chmur, pełna marzeń o podwodnych pastwiskach i jaskiniach Lewiatanów. A później, kiedy letni deszcz bębni o strome poddasza, gdzie zamieszkują poeci, chmury ronią łzy, by ludzie mogli poznać choć plotki, na temat prastarych, osobliwych sekretów i cudów, o których nocami, jedynie planety opowiadają sobie nawzajem.”

H. P. Lovecraft „Dziwny Wysoki Dom wśród Mgieł”

Mgły nad Kingsport to już czwarty dodatek, a drugi duży, do gry Horror w Arkham. W oryginale został wydany w 2008 przez FFG a w Polsce dopiero w 2013 przez Galaktę. Wprowadza on do gry kolejną planszę, tym razem z miasteczkiem Kingsport. Możemy się do niego dostać tak samo jak do Dunwich czyli koleją za 1$.

plansza

W przeciwieństwie jednak do Dunwich w tym miasteczku nie pojawiają się żadne bramy, a spotkania w nim odbywane są wSzczeliny 99% pozytywne dla graczy. Ale żeby nie było tak pięknie to na drugiej szali są szczeliny. Prawie w każdej fazie mitów następuje postęp otwarcia jednej z trzech. A gdy to się już stanie wtedy otwarta szczelina krąży po Arkham mnożąc potwory. Zamknąć ją można na szczęście dość łatwo – odbywając spotkania w Kingsport (w ten sam sposób powstrzymamy daną szczelinę przed otwarciem). Rozwiązanie bardzo ciekawe, jednak jeśli nie chcemy zbyt dużego napływu potworów to jeden z graczy na stałe musi przenieść się do Kingsport.

HeroldziRazem z gęstymi mgłami do miasteczka przybywają także Heroldzi: Ghroth i Tulzscha. Będą oni działali na rzecz Przedwiecznego i gdy tylko nadarzy się okazja staną naprzeciw badaczom. Jednak poza nimi pojawili się też Strażnicy, którzy chronią mieszkańców. Jest ich trzech: Bastet, Nodens i Hypnos. Każdy z nich ma swoje unikatowe zdolności, które wspomagają badaczy w walce z Przedwiecznym. StrażnicyDziałają oni na tej samej zasadzie co Heroldzi – w trakcie rozgrywki znajdują się obok planszy i gdy zostanie spełniony odpowiedni warunek można uzyskać ich pomoc. Oczywiście wszyscy Heroldowie jak i Strażnicy mają swoje talie lub/i żetony. Dodatkowo jeśli wstąpimy do Północnej Latarni albo jeśli uda nam się przejść długą drogę od Grobli poprzez Wieżę Radiową aż do Dziwnego Wysokiego Domu wśród Mgieł i poświecimy mnóstwo trofeów to otrzymamy kartę Kapitana Białego Statku lub kartę Odmienionego, które także mają pozytywny wpływ na rozgrywkę.

BadaczeStandardowo już także, jak to przy dużych dodatkach bywa, znajdziemy w pudełku nowych Przedwiecznych. Jest ich tylko czterech, ale za to nazwy mają w boski sposób prawie że niewymawialne. A są to: Atlach-Nacha, Eihort, Y’Golonac i Yibb-Tstll. JPrzedwiecznieden gorszy od drugiego jeśli chodzi o specjalne zdolności czy walkę. Szczęście jednak sprzyja światu bo na każdego z Przedwiecznych przybyło też dwóch nowych badaczy (cztery kobiety i czterech mężczyzn). Tak więc będziemy mieli już całkiem spory zasób postaci do wyboru.

Poza tym pod tymi wszystkimi niespodziankami znajdują się nowe karty Spotkań, Mitów, Bram, Epickiej Bitwy, Przedmiotów, Zaklęć, Umiejętności i Sprzymierzeńców. I aby nie było nam smutno dochodzi także jeszcze 28 świeżutkich potworów, które będziemy spotykać na swej drodze.

Inne ŚwiatyKarty SpotkańObszaryKarty specjalne

Mgły nad Kingsport z jednej strony wprowadzają wiele pomocy dla graczy, aby powstrzymać przebudzenie się Przedwiecznego czy też wspomagać walkę z nim. Z drugiej jednak strony to dodatkowa plansza, na której przebywający gracz tylko rozgrywa Spotkania, nie do końca pomagając reszcie drużyny w walce. Mimo to dodatek jest naprawdę udany, a jeśli się czytało opowiadania Lovecrafta o Kingsport jeszcze przyjemniej odwiedza się poszczególne lokacje.

„Naraz drzewa przerzedziły się i daleko w dole, po prawej ujrzał wzgórza oraz prastare dachy i wieżyce Kingsport. Z tej wysokości nawet Central Hill wydawało się maleńkie, zaś starożytny cmentarz przy Szpitalu Kongregacji, pod którym, jak krążyły plotki znajdowały się jakieś przerażające pieczary czy jaskinie, był prawie niewidoczny.”

H.P. Lovecraft „Dziwny Wysoki Dom wśród Mgieł”

 

Zawartość pudełka:

  • plansza Kingsport
  • 8 arkuszy postaci Badaczy wraz ze znacznikami
  • 4 arkusze Przedwiecznych
  • 3 arkusze Strażników
  • 2 arkusze Heroldów
  • 112 kart Badaczy:
    • 14 Przedmiotów Powszechnych
    • 12 Przedmiotów Unikatowych
    • 11 Zaklęć
    • 12 Umiejętności
    • 52 karty Specjalne:
      • 20 kart Błogosławieństw Nodensa
      • 26 kart Wizji Hypnosa
      • 2 karty Wybrańców Bast
      • 2 karty Kapitana Białego Statku
      • 2 karty Odmienionego
  • 207 kart Przedwiecznych:
    • 36 kart Obszarów Arkham
    • 56 kart Obszarów Kingsport
    • 22 karty Mitów
    • 32 karty Bram
    • 16 kart Epickiej Bitwy
    • 45 kart Wątku Przedwiecznych
  • 28 żetonów potworów
  • 3 znaczniki szczelin
  • 12 znaczników postępu szczeliny
  • 4 żetony Bram
  • 48 żetonów pomiotów
  • 8 żetonów Bast
  • 2 znaczniki obszarów wodnych
  • 1 suwak umiejętności

 

Liczba graczy: 1-8 osób
Wiek: od 14 lat
Czas gry: 60-270 minut
Cena: od 145 zł
Ilość rozegranych partii: 15+
 
Plusy:
  • Strażnicy
  • Nowi Heroldowie
  • Nowe karty
  • Nowa plansza

Minusy:

  • Nowa plansza (coraz więcej miejsca potrzebne do rozłożenia pełnej gry)

 

OCENA: 10/10

2 uwagi do wpisu “Horror w Arkham: Mgły nad Kingsport – recenzja

  1. Pingback: Level #5 complete (11.01.2016 – 24.01.2016) | Level Up Strefa

Dodaj komentarz